Selalu ku terniat..

| Saturday, January 15, 2011 | |
perkara ni dah lama sangat aku nak buat..tapi selama ni aku pasang niat je...tp xde usaha sb..aku ni jenis kalau nak buat sesuatu mesti dr hati..x nak jus rasa-rasa nak buat...sb kalau aku rasa-rasa nak buat kompem x kan menjadi..tapi kalau aku ambil langkah drastik..kompem aku akn buat..sama la perihal nya salah satu tabiat buruk yang aku nak sangat berhenti ni...walalupun di saat aku menulis blog ini masih awal lagi utk memperkatakan keputusan nya..tapi aku harap aku berjaya..dan ini adalah kali pertamanya aku mencuba setelah sekian lamanya aku terniat..lama dah tgk iklan kat tv mengenai niquitin lozenge ni...setiap kali tgk iklan psl ni atau psl berhenti merokok..setiap kali tu jga aku terasa nak merokok..

so aku pikir..bila lah aku nak benti isap rokok..dah la rokok mahal skg..walaupun mampu tapi aku rasa mcm terseksa plak di belenggu ketagih merokok ni...jeles aku tgk kwn2 yang tak merokok...tapi nak wat cmne...aku ni berjinak-jinak menghisap rokok since umo 10..sama dgn abg-abg aku setelah baper kali curi rokok bapa aku...akhirnya kengkawan pun ramai yg suka cuba-cuba isap rokok..last2 jadi la satu budaya utk menghisap rokok bsama kawan-kawan ku..pernah sekali masa darjah 5 aku kantoi isap rokok oleh cikgu ku..apa lagi kena panggil la di perhimpunan dan di sebat di hadapan murid2 oleh guru besar..

x cukup dgn tu..cikgu kelas aku plak panggil lg dlm kelas..dan mengatakan bhawa aku budak nakal krn menghisap rokok..depan bdk2 kelas plak aku di sebat..dengan tujuan nak memberi pengajaran pd budak2 lain..n kompem la berita ni samapai ke telinga org tua aku...first sekali mak aku...dia membebel mcm nak kiamat dunia masa tu...ayah aku plak yg jd mangsa bebel mak aku sb beri bad influence coz merokok...ayah aku punya la tensen agaknya dgr mak aku mmbebel n dia pun dipersalahkan dan akhirnya aku pun d sebat oleh bapak aku...msa tu aku pling marah kat jiran aku seorg pempuan yg bocorkan rahsia kat cikgu sekolah sb dia tau aku n adik dia selalu curi2 isp rokok kat belakang rumah..rasa nak pukul je bdk tu masa tu..eheheh...biasala budak2 kan...

tapi perisiwa tu x membuat pun aku berhenti isap rokok...selang bape ari aku dh merokok balik ngan kawan2...tapi dgn tahap security yang tinggi..ye la supaya tak kantoi..so msa form 1 aku baru menghisap rokok dgn cara yg betul...br kawan2 bgtau mcm mana nak belajar sedut semua...zman sekolah nk beli rokok x mampu sgt..jd duit belanja sekolah yg seringgit sehari tu la wat beli rokok sebtg dua...maklumla di kg masa tu semua kedai ad jual rokok batang...makcik yg jual tu pun mcm x rsa besalah..selamba je jual kt bdk sekolah..senang la nak dapat..

ad jga kdai2 yg tauke dia tak bg bdk2 beli rokok..zaman remaja x pnah pk walaupun beribu org dok menasihat supaya benti isap rokok..masa tu pd aku dan kengkawan..org yg tak merokok adalah budak baik..takut mak bapa..lembik..so kitaorg bangga la sb merokok..pdhal sma je...penakut jga sb menyorok2 isap rokok...skg ni umo aku dah 28 tahun...masih lg struggle nak berhenti rokok..ad jga kawan2 bertanya kenapa nak berhenti merokok?azam baru ke...susah aku nak jawab rasanya..tp apa yang aku tahu aku rasa terbeban dgn merokok..duit byk abis...

aku benci bila keadaan aku terlupa beli rokok dan kesangapan dek tiada rokok membuat aku jadi gila...serabut dan rasa nak marah2 je...lagipun aku x pernah rasa macam mana hidup kalau tak merokok..so skg ni Allah dah buka ati aku nak berhenti merokok dan Allah dah bg masa utk aku mencuba berhenti..skg ni terpulang pada hati aku samaada kuat utk bertahan atau tidak..apa-apa pun..aku harap aku akan dapat berhenti merokok selepas ni...sekarang ni dah 24 jam x isap rokok..aq berkurung kat rumah cuti ni supaya aku tak nampak org isap rokok..n aku berharap dua hari di rumah ni akan buat aku lebih tabah menghadapi org2 yg merokok kat opis tu nanti ari isnin ni...ChoW!!

0 comments:

Post a Comment