Fahami mereka..dan Jgn Buang Bayi..

| Wednesday, January 12, 2011 | |
Sekarang ni aq tgk mcm taboo plak bila sesuatu isu sering di perkatakan..bila media siarkan sesuatu isu mesti selang berapa hari atau bulan ada je isu yang sama berulang..sebagai contoh isu kemalangan bas..dalam sebulan dua tu kita akn dengar 2-3 kali ada je bas terpeleot disiarkan dlm media..begitu juga sekarang..pasal isu buang bayi..selang beberapa hari ada lagi penemuan mayat-mayat bayi..

orang kata..setiap kata-kata itu satu doa..betul ke?adakah sebab banyak orang dok perkatakan selagi itu ianya tak reda  dan selagi tu ada je perkara-perkara yang di sebutkan itu berlaku..hurm..entahlah..apapun apa yang aku tgk.dan aku kesal..banyak orang yang suka mengutuk dan mengeji...bukan lah kita hendak menyokong orang-orang yang melakukan dosa-dosa tu..tapi salahkah kalau kita doakan yang baik-baik dari melepaskan marah dan geram dengan kata-kata kesat?

bukan apa..zaman sekarang ni aku rasa Allah bayar cash..kalau hari ni kita dok kata orang esok lusa kena kat batang hidung sendiri macammana?..banyak dah berlaku..jadi aku selalu duk igtkan hati ni janganlah kata yang bukan-bukan..kalau ada mungkin separa sedar dan aku mengaku salah..(x moh wat ag..)cerita pasal buang bayi ni..aku nk citer kesah lama..dulu masa zaman jahil la kan..aq banyak gak kengkawan yang mengamalkan hidup bebas .bak kata dunia tanpa sempadan ni..semua kasi redah je...so bukan sekali dua..rasanya adalah lebih 10 org yang aku kenal telah mengandungkan awek dia...ada yang berakhir dengan penikahan dan tak kurang juga yang mengakhiri dengan penguguran..

tapi setakat ni tak pernah lagi la ada kawan aku dulu yang buang bayi..mungkin kitaorg semangat kawan-kawan tu kuat jadi walaupun jahat kitaorg akn cuba nasihat yang terbaek untuk kawan kitaorg..buang bayi tu belum pernah terlintas la..paling kuat diaorg bagi kat org lain je..tapi kalau tgk betul2 selalunya budak2 yang sosial terlebih dan berasal dari keluarga yang x berapa nak alim ni..diaorg jarang ar wat perkara buang2 bayi ni...mungkin sb jalan penyelesaian dan penerimaan keluarga tu lebih mudah..memangla malu tetapi perkara dah terjadi..

yang selalu melibatkan kes buang bayi ni..bila dari keluarga yang baik-baik atau perempuan yang baik-baik..yang orang tengok tak sangka dia akan membiarkan dirinya di sentuh lelaki..mungkin tak semua..tapi ni pandangan aku la..aku pun bukan sempurna cuma dari pengalaman hidup aku sebelum ni..apapun remaja bermasalah ni diaorg tak tahu macam mana nak express masalah diaorg..dan ramai org dewasa sekarang ni yang bersifat lebih kepada menghukum dari membantu menyelesaikan masalah...





apapun aku berharap isu pembuangan bayi ni tak lah terlalu menjadi-jadi selepas ini..kesian bayi yang tak berdosa..fikirlah ramai org yang kawin secara halal masih tak di kurniakan anak..hurm..wallahualam..sekadar bercerita di pagi hari...anyway aku tak sanggup nak letak gambar-gambar sex bebas atau gamabr bayi yang di buang...x tertahan melihat..jadi aku letak gambar si pemalas!!..ahahahah

0 comments:

Post a Comment