Mewah Bahasa: Ikan katam Oleh Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

| Wednesday, January 19, 2011 | |

PADA satu ahad, lima dara rakan serumah berpakat masak bersama untuk makan tengah hari. Liza ditugaskan untuk pergi ke pasar membeli keperluan .... 

LizaNak pergi pasar ni, ... ada apa-apa permintaan istimewa dari korang semua?

AiedaCari ikan la ....

RosIkan? Eh, korang tak nak makan ayam ke, daging ke? 

AiedaAyam?! Dah muaklah, dah jemu! Hari-hari dok makan ayam, daging je. Makan kat kedai tu ... menu yang banyak ayam dengan daging aje. 

AhnaBetul tu! Aku pun dah muak makan ayam dan daging ni ... kalau kat kedai, ayamg ngan daging ni murah daripada ikan! 

JaiBetul, betul, betul! ... Aku setuju sesangat tu!! Liza, kau cari ikan yang boleh panggang ... nanti aku buat sambal cicah budu. Fuhh!! Dah kecor liur nih!! 
LizaOk! Aku cari terubuk ke, cencaru ke ... tapi aku rasa kalau nak sedap lagi, pari dengan keli! Amacam?? 

JaiPari dengan keli tu aku setuju sesangat!! 

AiedaTapi ... carilah ikan yang boleh buat kari juga yek?! 

LizaBuat kari? Isy anak mami ni tak lekang dengan kari! 

AiedaMesti la ... walau ke mana aku merantau, kari tetap di hati!! Ha! jangan lupa tomato dengan bendi. Dah lama tak makan gulai kari ikan campur tomato dan bendi yang masak sendiri. Tambah pulak dengan ikan bakar cicah budu. Fuh!! Mentua lalu pun tak nampak nanti nih!!. 

LizaMemanglah tak nampak, sebab kau tu mana ada mentua! He! he! he! .... 

AiedaHey! Jangan ketawa tau, jangan terkejut kalau nanti antara kita ni .... aku yang paling cepat dapat mentua tau! Ni anak mamilah, hidung macam Hindustan!! 

LizaKih! Kih! Kih! ... macam-macamlah kau ni Aieda, tak mau mengalah langsung! Eh! Kalau ya pun, bagi taulah apa ikan yang kau nak untuk buat kari tu, boleh aku beli nanti. 

AiedaApa-apa pun tak apa, tapi kalau dapat yang katam .... 

LizaYang katam? 

AiedaHa la ... yang dah katam! 

LizaMacam mana nak tau ikan tu katam ke idak? 

AiedaEh! Itupun tak tau ke?? Tengoklah ... kalau yang katam, nampaklah dah katam!! Tapi kena pergi awal le, kalau lambat nanti habis pulak ... nanti tinggal temenung dengan jerut je! Pergi la cepat .... 

Liza: Aku tau lah! Nak pergilah ni ... tapi aku masih musykil lagi ni .... 

JaiMusykil apa lagi? Duit aku dah bagi tadi kan?! Tak cukup ke? 

LizaBukan masalah duit! Kalau duit kau bagi tu tak cukup ... aku tambahlah! Tapi ni, ... tentang ikan katam nih! 
JaiKenapa pulak? 

Liza: Ni ha ... kan ke si Aieda ni minta aku beli ikan katam? Yang jadi musykilnya, ... macam mana nak tau ikan tu dah katam ke belum? Ikan tu mengaji Quran ke? Macam mana cara ikan ni mengaji? Sama dengan kita juga ke? Tapi setahu akulah syariat Islam ni turun pada manusia dan jin aje, ikan tak ada pulak. Ada ke ikan yang Islamnya? 

Aieda
Eh! Kau merapu apa ni? Ikan mana ada agama ... binatang tu, tak ada agamalah!! 

LizaHabis tu ... kau yang kata nak ikan yang dah katam, kan?! Yang mengaji le yang akan katam, yang mengaji tu yang Islam le .... 

AeidaHa! Ha! Ha! Pandai kau buat lawak! 

Liza: Lawak apanya?! Aku betul-betul tak tau ni, macam mana nak beli kalau tak tau ... ikan apa yang kau nak sebenarnya? Cepatlah bagi tau, nanti hari tinggi ikan pun habis! 

AiedaKau belikah ikan apa-apa pun, tenggiri ke, jenahak ke, merah ke ... asalkan yang katam, senang nak masak! 

LizaItulah kemusykilan utamanya ... macam mana nak tau tenggiri tu, jenahak tu dah katam ke belum? 

AiedaYang dah kena katam la .... 

Liza: Katam tu apa? Katam Quran ke? 

AiedaLaa ... tak tau ka? Aku ingat kau tau tadi ... sori la! Ikan katam tu ikan besar yang dijual dah siap potong-potong. Macam ikan tenggiri tu ... dah siap potong tebal seinci-seinci! 

LizaLaa ... ikan potong ke?! He! he! he! ... lain kali cakaplah awal-awal! Aku ingatkan tadi ikan ada yang mengaji Quran sampai katam. 

JaiKih! Kih! Kih! .... Nasib baik dia tak beli ular katam tebu, kalau tak ... ada yang makan sup ular le ... he! he! he! 

Glosari 
Katam - potong, ruas 
Ikan katam - ikan yang telah dipotong-potong 
Khatam - 
tamat, tamat belajar, tamat mengaji Quran 

AnakIbu:ikan katam..hurm bahasa negeri mana ye yang selalu pakai?belah johor tak pernah plak dengo..hurm...

0 comments:

Post a Comment