apa itu pengacara majlis?

| Friday, April 8, 2011 | |
skema je kan tajuk aku ni..tapi di sebabkan malam ni aku feel2 like want to make some review mengenai pengacara majlis..so aku pun bukalah bahan-bahan yang aku ada ni untuk buat kajian sikit, maklumlah walaupun dah 2-3-4 kali mahupun lebih sebenarnya jadi pengacara majlis ni, tapi aku masih lagi rasa tak hebat, sebab pengalaman masih ciput lagi...so malam ni aku cek balik lah apa yang di katakan tugas pengacara majlis ni secara ringkasnya...

first sekali jika nak jadi pengacara majlis yang hebat anda mesti suka menjadi pengacara majlis..kes aku pula takde la suka sangat jadi pengacara majlis ni, tapi aku ni suka kalau bab2 bercakap depan orang ni, cuma bezanya pengacara majlis ni kita lebih terkawal sedikit lah, maklumlah pengacara majlis ni lah nadi kepada sebuah majlis, kalau pengacara majlis ke barat. kebarat la majlis tu...kalau ke lombong??..siapa nak jawab??.. :)

kita kena ingat tugas utama pengacara majlis(MC) ni ialah mengawal majlis,membuat pengumuman dan memberi panduan untuk melancarkan majlis. Antara kriteria yang mesti ada untuk menjadi MC yang hebat ialah yang pertama suara,(kompem la..kalau takde suara camne nak cakap plak kan?)..takkan guna bahasa isyarat plak..puas orang nak translate kan nanti...okey..suara ala-ala itik serati atau suara kepit tu p la berlatih kelas vokal dulu supaya suara tu boleh menjadi lebih baik, merdu dan lunak di dengar(tetapi takdelah nak suara macam siti nurhaliza sangat kan..)janji suara tu jelas dan boleh di fahami okay lah tu. Kalau ikut dlm buku ni suara tu ada 5 jenis..suara Lunak, suara Lantang/penuh perasaan, suara biasa/asli, suara bertenaga dan suara bersahaja. Jadi korang fikir-fikir lah sendiri suara mana yang nak korang gunakan janji sesuai dengan kotak suara korang dah la ye.

Pastu korang kena tahu juga nada suara yang sesuai dengan majlis, contoh kalau majlis di padang atau kawasan terbuka suara kena lah lantang, kalau di dewan suara kena beralun dan pandai bermain dengan gelombang suara supaya ayat yang di tuturkan menjadi jelas, tahu jelah dewan ni, kena PA system yang biasa(murah la tu..) mula la suara macam kat rumah hantu...atau suara di majlis jamuan atau persembahan hendaklah lebih mesra penonton.

Pastu korang juga kena fasih dalam bahasa yang di gunakan, maknanya kalau tak tahu cakap Arab, janganlah gatal-gatal nak jadi MC bahasa arab pula kan...yang penting nahu, cara sebutan dan panjang pendek nya sesuatu perkataan tu perlulah di titikberatkan. Selain itu jangan gugup ye, kalau gugup cek kat sini dulu..
>>  KLIK.. okay kalau dah cek maknanya dapat lah ilmu sikit mengenai gugup, tapi adatlah kalau gugup ni, orang gila takde perasaan je tak rasa gugup walau sekelumit...




Pastu korang juga kena jaga personaliti dan imej, maklumlah kita ni jadi MC akan jadi tumpuan..jadi dari Head to Toe..tu semua benda kena cek..kalau bole wat ceklist, rambut..ok..misai, janggut..makeup..bulu idung..baju ,seluar,kasut kain, stokin and even barang perhiasan semua kena matching dan tidak seperti gerai perhiasan bergerak sudahlah...Pastu jadi MC ni kita kena banyak sabar dan berbudi bahasa, kita tidak ambil mudah terhadap sesuatu perkara, kita kena berkeyakinan dan memahami asas-asas protokol dalam pengacaraan.(protokol ni semua korang cari la sendiri..takpun pergi la ke Pejabat Penerangan daerah masing-masing yang terdekat...confirm anda akan di layan setaraf hotel 5 bintang...eheheh), dan last but not least is mesti ada kredibiliti sebagai pengacara, kredibiliti ye bukan kredit topup hp mahupun kad kredit..tapi ciri-ciri sebagai seorang juruacara.


okay sekarang ni kita tgk plak apa perkara-perkara asas yang kita perlu buat sebelum majlis bermula, yang pertama kita kena hubungi penganjur, dapatkan aturcara penuh yang dah confirm, kalau penganjur tak siap lagi suruh juga dia buat sampai siap, kekadang gara-gara diaorg ni lembab buat aturcara dan confirm kan sesuatu benda, kita plak yang terkial-kial saat akhir nak cover semua benda nanti. pastu dapatkan senarai kehadiran VIP,VVIP yang confirm dan di jangka hadir, pastikan ada di buat raptai atau tidak, jika tiada raptai kita kena berbincang bagaimana perjalanan majlis tu nanti..

Okey sekarang ni masa majlsi tu nak berlangsung yang paling penting sekali ialah datang awal, sekurang-kurangnya satu jam sebelum majlis bermula, membawa skrip yang dah siap bukan skrip yang tak siap ye, dan pastikan kita dah buat latihan dengan skrip kita sebelum tu, pastu membuat semakan terakhir dengan aturcara majlis kalau-kalau ada perubahan atau tak, senarai VIP/VVIP, sentiasa berada di kawasan juruacara supaya senang di hubungi oleh pihak penganjur jika ada apa-apa, memastikan alat pembesar suara elok, sesuai dengan keselesaaan kita nanti, test2 dulu ok ke tak, kalau boleh ambil kesempatan dengan memberi sedikit info kepada hadirin tentang bagaimana perjalanan majlis kita nanti, ini juga akan mengurangkan sedikit gemuruh bila kita dah mula membiasakan diri dengan microfon dan hadirin, pastu sentiasa bersedia dengan kehadiran tetamu kehormat dan pastikan semua hadirin dan tetamu kerhormat sudah bersedia sebelum memulakan majlis, yang paling penting adalah mendapat kebenaran daripada pihak stage manager atau pun penganjur untuk memulakan sesuatu majlis.



Semasa memulakan majlis hendaklah memulakan majlis dengan tenang dan penuh keyakinan, (yang ini aku banyak kali gak tetiba ada je parkinson menyerang, terutama jika aku tak bersedia 100%..tengok muka VIP/VVIP terus jadi asam jawa kejap..kekadang membawa kepada kesilapan juga lah, so sangat lah mengecewakan pada aku, tapi benda ni sekejap je..mungkin dalam 30 saat yang pertama, kita tarik nafas pastu kita mulakan balik ayat kita..anyway tak kena hukum bunuh pun kalau tersilap, yang baru-baru nak berjinak dalam bidang MC tu adatlah..lepas tu terus mulakan acara dengan penuh keyakinan di sulami senyuman yang terbaik..insya Allah kita akan rasa seronok menjadi pengacara majlis..


Tetiba Ucop wilcha kan..anggap jela iklan..eheheh
jika ada orang baca doa atau gimik atau apa je la persembahan pembukaan pastikan semuanya sudah tersedia sebelum majlis bermula, lepas tu pastikan kita sentiasa fokus kepada perjalanan majlis sehingga ke akhirnya.Selepas selesai majlis jumpa lah dengan penganjur daptkan maklumbalas, kekalkan hubungan baik(supaya lepas ni boleh kena panggil lagi..mana tahu ada bayaran kan..boleh wat duit susu anak bini..erk..bini isap susu ke?ehehe..kalau bini tgh sarat kan..ekekeke)..apapun yang penting sentiasa ucap terima kasih dan hendaklah enjoy melakukan tugasan mengacara, kalau tak enjoy jangankan mengacara, nak makan pun tak lalu kan..jadi bila hati suka buat apa pun kita tak rasa terpaksa.

so ni lah info serba sedikit kalau menjadi MC ni..banyak lagi sebenarnya, apapun org kata macam perkara asas la dalam menjadi pengacara ni, kalau nak lebih terperinci boleh truskan mencari dan dapatkan contoh-contoh skrip pengacara majlis kat dalam internet ni.. Google je pun boleh...eheheheh..okies..adios amigos..gua berambooos...assalamualaikum..

Apa-apa pun ..dia ni adalah idol aku dalam
 bidang pengacaraan..siapa tak kenal kan...

1 comments:

Unknown Says:
September 18, 2013 at 3:43 PM

perkongsian yang baik dan sangat menarik serta sangat bermanfaat.terima kasih di atas info-info dan tips-tipas yang diberi.

Post a Comment